Forum

Van rangeerbaantje ...
 
Meldingen
Alles wissen

Van rangeerbaantje naar een vice-versa systeem.

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,343 Bekeken
(@frits)
Gandy dancer aardig op weg Registered
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 45
Topic starter  

Hoe snel kan een baanplan veranderen?  :rolleyes:
Nadat ik mijn eerdere H0 plannen in 2017 onafgemaakt had opgeruimd en alleen nog wat wagons en een lokje bewaard had voor een eventueel te bouwen Inglenook rangeerpuzzel, ben ik via een papieren bouwplaat in spoor 0 verzeild. De bouwplaat was leuk om te knippen en te plakken, maar verder kon je er niets mee. Veel te slap. Zo ontstond bij mij het idee om van karton/papier een werkende trein te gaan bouwen. Eerst natuurlijk van alles getekend en geprobeerd en zo ontstond mijn eerste zelfgebouwde kartonnen draaistel. Ik ging ervoor naar het Fablab om daar mijn tekening te kunnen laser snijden. (beter dan knippen) en prutste een heus draaistel in elkaar. Papieren veren en echte kogellagers. Kun je het je voorstellen?

http://www.fcsfoto.nl/3D/Trein/DRS/Vering.mp4

Intussen tekende ik mijn locomotief. In die tijd was ik gek op Duitse Altbau machines en met name die locomotieven die ook drijfstangen hadden. (Mijn eerste locomotief die ik als jongetje kreeg was zo'n MÀrklin BR E-63.)

Hier nog zonder de pantograaf, daar was ik nog niet aan toegekomen.
Uit de bouw van het draaistel en een poging om een wagon er op te maken bleek al snel dat papier/karton te zwak was en eenmaal vervormd was het onbruikbaar. Nog even nagedacht over het zelfde idee, maar dan te bouwen uit styreenplaat. Ten eerste was dat slecht te laseren bij het Fablab (eigenlijk verboden, vanwege de vrijkomende dampen). Laten laseren in Rotterdam kon ook, maar dat was natuurlijk duurder en elke fout moest worden verbeterd en dan opnieuw een model gemaakt worden. Het leek mij niks (alleen al die verzendkosten  :rolleyes:) en ik stopte met bouwen.

Mij restte nog slechts het Inglenook H0 rangeerbaantje te bouwen en mijn locomotief analoog heen en weer te laten rijden. πŸ™

Tot ik in 2020 een 3D printer kocht.

wordt vervolgd.


   
Citeren
Deel: