Forum

Meldingen
Alles wissen

De radio trein

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
857 Bekeken
(@frits)
Gandy dancer aardig op weg Registered
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 45
Topic starter  

Mijn trein rijdt straks op een batterij en wordt radio-controlled (RC) bestuurd.
Dat heeft een aantal voor en nadelen.
Om met het slechte nieuws te beginnen.
Er moet een flinke accucapaciteit in de trein liggen, omdat motoren en andere stroomgebruikers niet lang werken op een paar knoopcellen. Bovendien wegen accu's zwaar, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel in verband met de rijeigenschappen en de trekkracht.
De ruimte die die accu's innemen is het grootste probleem, vooral in kleine modellen.
Het tweede probleem is een betrouwbare radio verbinding, omdat je ten alle tijden de controle wilt hebben en geen runaway trains wilt. Er is geen (nood) hoofdschakelaar die je kunt omzetten om alles stil te zetten. Dus die RC verbinding is reuze belangrijk. Nu kun natuurlijk de boel beveiligen door de microcontroller zo te programmeren dat als de radio wegvalt, de trein automatisch stopt.

Het voordelen van RC besturen zijn:
Hele korte stroom voerende draden. Geen storing door vuile of losse rails.
Geen problemen met keerlussen.
Geen kortsluitingen bij ontsporen.
Er kunnen meerdere treinen onafhankelijk op het zelfde stuk rails rijden.
De ene trein beïnvloed de andere niet voor wat betreft stroomverbruik.
De rails dienen uitsluitend om de trein te geleiden en kunnen uit elk materiaal gemaakt worden.
Wissels hebben geen dode stukken meer, ze zijn eenvoudiger te maken.

Doordat je met meerdere treinen wilt kunnen rijden krijgt elke trein een eigen adres. Alle data wordt dus voorafgegaan door dat adres. Daar mee is het systeem ook ongevoelig voor radiostoringen van buitenaf. Die dan wel de verbinding kunnen storen, maar geen onbedoelde commando's kunnen genereren. Dergelijke storingen duren nooit erg lang en hinderen het besturen dan ook nauwelijks. Bovendien zoekt de zender zelf al naar een vrij kanaal om zijn bericht te verzenden en de ontvanger reageert alleen op zijn adres. Het bereik is ook maar een tiental meters. Dus van overvliegende satellieten en clandestiene zendamateurs zal ik wel weinig last hebben. Zelfs niet van iemand die naast mij staat en die zijn trein aan het besturen is met de zelfde apparatuur als ik.


   
Citeren
Deel: