Forum

Meldingen
Alles wissen

Wissels

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
947 Bekeken
(@frits)
Gandy dancer aardig op weg Registered
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 45
Topic starter  

Als je wagons bouwt, wil je die natuurlijk op rails zien staan of rijden.
Om die reden heb ik voor mijn 0n3 voertuigen rails getekend. Gewone rechte flexrails had ik in 0  al eens gemaakt en een wissel was altijd al een uitdaging voor mij.
Laat ik met een eenvoudig en klein model beginnen. Het Y wissel ligt dan het meest voor de hand.
Dat tekenen viel nog niet mee, want hoe teken je een gebogen rails? :huh: Ik moest dus leren om een profiel langs een lijn te tekenen en te extruderen. Na een poosje prutsen had ik het door en mijn 3D CAD vaardigheden stegen weer een trede.

foto 1 van 4

Mijn wissel bestaat uit bruine bielzen, daarop liggen grijze railplaten, daarop rusten de bruine railstaven en die hebben een zilvergrijze toplaag. Die tekening geeft dat laatste niet weer. En ook het prototype dat ik heb geprint niet. (gewoon even te lastig, maar het kan wel.)

foto 2 van 4

Op mijn idex printer print de linker kop de bielzen en het support in bruin

foto 3 van 4

De rechter printer kop maakt de railplaten in grijs, als dat plaatje 0,6 mm hoog is gaat kop 1 de rails printen. Kop 2 moet dan nog de klem en de bouten afmaken. Ze wisselen elkaar per laag af. Als kop 2 klaar is met de railplaten stopt hij. Kop 1 maakt dan de rails verder af. Bij de laatste twee lagen zou ik dan daar het filament moeten wijzigen naar zilvergrijs.

foto 4 van 4

Het prototype bevat nog een paar fouten en de kwaliteit vind ik te slecht. Die vreemde draden zitten in het nog te verwijderen support, een kwestie van schoonmaken. Maar wat wel verkeerd is gegaan is de tong afstand naar de rails. Dat moet groter zijn. Ik ga nog een andere manier proberen op mijn Genius printer.
Nooit na één poging opgeven natuurlijk. :rolleyes:


   
Citeren
Deel: